آموزشگاه کسب درآمد | xearn

اموزش و معرفی روش های کسب درامد

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ | سیر تا پیاز نگهداری ارز دیجیتال

  • ۳۸۴


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه به طور تخصصی به توضیح کیف پول ارز دیجیتال بپردازیم، بیایید کمی در مورد روش شما برای ذخیره پول با هم صحبت کنیم. به این فکر کنید که چگونه پول نقد واقعی خود را ذخیره می‌کنید. قطعا آن را در دست خود نگه نمی‌دارید، بلکه آن را در کیف پول یا در یک حساب بانکی ایمن ذخیره می‌کنید. کیف پول ارزدیجیتال‌ نیز از همان اصول اصلی پیروی می‌کند. در نتیجه، با داشتن یک کیف پول رمزنگاری شده، توانایی ارسال و دریافت بیت‌کوین و سایر کریپتوکارنسی‌ها را خواهید داشت.

«والت» یا همان کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه‌ نرم‌افزاری است که کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاکچین‌های مختلف در تعامل است تا کاربران بتوانند ارز دیجیتال خود را بفرستند، دریافت کنند و بر موجودی حساب خود نظارت داشته باشند. اگر قصد دارید از بیت‌ کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید. هیچ ارز دیجیتالی به خودی خود در کیف پول قرار ندارد. بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌های مشتق ‌شده از آن، به صورت غیرمتمرکز در یک دفترکل عمومی به نام «بلاک چین» ذخیره و نگهداری می‌شوند.

برای درک بهتر این موضوع می‌توانید نحوه کار را شبیه به اتفاقی که به هنگام استفاده از عابر بانک می‌افتد، در نظر بگیرید. درست است که عابربانک شما به حسابی در بانک متصل است که به صورت فیزیکی در آن پول ذخیره کرده‌اید، اما هیچ پول فیزیکی داخل کارت عابربانک شما وجود ندارد و تنها تراکنش‌های شما داخل آن ثبت می‌شوند. همین اتفاق هم در والت ارز مجازی شما می‌افتد.

حالا مثلا وقتی که فردی برای شما بیت کوین ارسال می‌کند، در واقع دارد عدم مالکیت این بیت کوین‌ها را امضاء و مالکیت آن‌ها را به آدرس والت شما انتقال می‌دهد. برای اینکه بعدا هم بتوانید این کوین‌ها را خرج کنید یا برای کسی بفرستید، کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول ارز دیجیتال شما باید با آدرس عمومی که برای آن فرستاده و امضاء شده‌اند، همخوانی داشته باشد. اگر کلیدهای عمومی و خصوصی باهم مطابقت داشته باشند، موجودی ولت ارز دیجیتال شما افزایش، و موجودی والت فرد فرستنده کاهش پیدا میکند. بنابراین همانطوری که می‌بینید، به‌صورت فیزیکی هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود. تراکنش‌ها هم تنها با استفاده از سابقه تراکنش در بلاک چین و تغییر موجودی در کیف پول رمز ارز شما امضاء می‌شوند.

کلید عمومی و کلید خصوصی

در درون هر کیف پول دو رشته متنی بلند وجود دارد: کلید خصوصی (Private Key) و کلید عمومی (Public Key).

در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، وظیفه اصلی برنامه کیف پول این است که این دو کلید را ذخیره کند؛ چراکه این کلیدها هستند که نشان می‌دهند شما مالک مقداری ارز دیجیتال هستید یا خواهید بود.

در کیف پول‌های جدید ممکن است هرگز این کلیدها را نبینید و اصلاً نیازی هم نیست که کیف پول این کلیدها را به شما نشان دهد. همین قدر کفایت می‌کند که بدانید این دو کلید وجود دارد.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که مانند رمز کارت بانکی شما عمل می‌کند.

به‌بیان ساده، از کلید خصوصی برای خرج‌کردن دارایی استفاده می‌شود و می‌شود کلید خصوصی را همان دارایی یک کیف پول دانست. اگر کسی کلید خصوصی کیف پول شما را داشته باشد، می‌تواند موجودی کیف پول را منتقل کند.

هرگز نباید کلید خصوصی را در اختیار کسی قرار دهید.

طول و پیچیدگی کلید خصوصی باعث می‌شود هکرها نتوانند آن را به‌راحتی حدس بزنند. اما، همین طول و پیچیدگی برای کاربران کیف پول‌ها هم مایه دردسر است.

بنابراین در بیشتر کیف پول‌ها، به‌جای این کد طولانی و گیج‌کننده، عبارتی بین ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ در قالب «عبارت بازیابی» (Mnemonic phrase یا Seed phrase) به شما داده می‌شود.

چند نوع کیف پول ارز دیجیتال داریم؟
کیف پول سرد یا گرم ؟

به طور کلی، می توان کیف پول‌های ارز دیجیتال را به 2 دسته تقسیم کرد:

1. کیف پول گرم (Hot Wallet)

کیف پول‌های گرم بر روی سیستم‌های رایانه‌ای شخصی و تلفن همراه نصب می‌شوند. این والت‌ها تمامی اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. به‌دلیل ذخیره‌سازی آنلاین اطلاعات و دارایی‌ها امکان هک شدن این سیستم‌ها وجود دارد. هنگام انتخاب کیف پول گرم ارز دیجیتال، در مورد شرکت سازنده‌ی آن تحقیقات لازم را انجام دهید. همچنین توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه تمام دارایی یا مقدار زیادی رمزارز را در این والت‌‌ها نگهداری نکنید.

کیف پول آنلاین (تحت وب)، کیف پول موبایلی و کیف پول دسکتاپ کیف پول گرم محسوب می‌شوند.

2. کیف پول سرد (Cold Wallet)

برخلاف کیف پول‌های گرم، کیف پول سرد ارز دیجیتال دارایی و اطلاعات کاربران را به صورت ذخیره آفلاین می‌کند و برای ذخیره‌سازی نیازی به اینترنت ندارد. این کیف پول‌ها ابزار فیزیکی هستند و مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش ذخیره سازی رمزارزها محسوب می‌شوند.

کیف پول کاغذی و کیف پول سخت‌­افزاری کیف پول سرد محسوب می‌شوند.

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد؟

کیف پول‌های گرم و سرد هر دو جوانب مثبت و منفی دارند. این که شما از کدام کیف پول استفاده کنید، کاملاً به اهداف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید مقدار کمی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را در محیطی ساده و کاربردی و با شرایطی آسان ذخیره‌ کنید، همچنین اگر زمان ذخیره‌سازی ارزهای شما بسیار کوتاه خواهد بود؛ استفاده از کیف پول گرم برای شما مناسب است.

اما اگر می‌خواهید مقدار زیادی بیت کوین یا رمزارز دیگر را ذخیره کنید یا قصد دارید طولانی مدت دارایی دیجیتال خود را دست نخورده در جایی نگهداری کنید؛ کیف پول‌های سرد به دلیل امنیت بیشتر، گزینه مناسب‌تری برای شما هستند.



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی